electroll
electroll
درباره ماشینهای الکتریکی

 تلفات هیسترزیس و جریان گردابی

هنگامی که یک ماده مغناطیسی تحت مغناطیس شوندگی دوره ای قرار میگیرد، دو نوع تلفات در آن رخ میدهد که عبارتند از: تلفات هیسترزیس وتلفات جریان گردابی. مجموع این دو تلفات، تلفات هسته نامیده میشود. تلفات هسته در محاسبه حرارت، مشخصات نامی و راندمان ترانسفورماتورها، ماشینها و دیگر وسائلی که با مدارات مغناطیسی کار میکنند دارای اهمیت بسیار است.
تلفات هیسترزیس
انرژی خالصی که در طی پروسه مغناطیس شوندگی مثبت در یک هسته مغناطیس شونده باقی میماند هیسترزیس نامیده میشود که با سیکل منفی انرژی مخالفت میکند و باعث از بین رفتن انرژی میشود. این اتلاف را تلفات هیسترزیس مینامند.
تلفات جریان گردابی
هنگامی که یک هسته مغناطیسی فوران متغیر با زمان را از خود عبور میدهد، در کلیه مسیرهای ممکن دربرگیرنده آن فوران، ولتاژ القا میشود. نتیجه این امر تولید جریانهای چرخشی در هسته است. این جریانها به نام جریانهای گردابی مشهور بوده وتلفات ناشی از آن (Ri2) نیز تلفات جریان گردابی نام دارد.
البته تلفات فوق برای یک سطح مقطع مشخص به مقاومت ویژه ماده و طول مسیرهایی که جریانها درآن گردش دارند وابسته است. مسیرهای طولانی تر مقاومت ویژه بالاتر، مقاومت موثر ارائه شده به ولتاژهای القایی را افزایش داده ونتیجه آن کاهش تلفات جریان گردابی خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:تلفات,هیسترزیس,جریان گردابی,و,هسته,سطح مقطع, توسط محمود