electroll
درباره ماشینهای الکتریکی
 
ترانسفورماتورهای سه فاز

در تولید، تبدیل، انتقال ومصرف انرژی الکتریکی استفاده از سیستم های سه فاز بسیار اقتصادی تر از شبکه های تک فاز است. برای تبدیل سه فاز، سه ترانسفورماتور تکفاز مورد نیاز خواهد بود. و آرایش وچیدمان امکان پذیر است: بانکی مشتمل بر سه ترانسفورماتور تک فاز یا یک ترانسفورماتور سه فاز به صورت واحد که درآن اولیه و ثانویه هر فاز بر روی سه ستون از یک هسته مشترک پیچیده شده اند. هزینه یک ترانسفورماتور سه فاز در حدود 15 درصد کمتر از یک بانک شامل سه ترانسفورماتور تکفاز است وعلاوه بر این واحدهای تکفاز فضای بیشتری نیز اشغال مینمایند. تفاوت کوچکی در قابلیت اطمینان این دو آرایش وجود دارد که هزینه داشتن یک ترانسفورماتور تکفاز به عنوان رزرو کمتر از ترانسفورماتور سه فاز است. در کاربردهای زیر زمینی (معادن) به دلیل سهولت در حمل و نقل استفاده از ترانسفورماتورهای تک فاز بر آرایش دوم ارجحیت دارد. ترانسفورماتورهای تکفاز علاوه بر این میتوانند در آرایش مثلث باز ودر ظرفیت کمتر نیز مورد استفاده قرار گیرند. در صورتی که کاهش هزینه بعنوان عاملی با درجه اهمیت بالاتر مد نظر قرار گیرد معمولا استفاده از ترانسفورماتورهای سه فاز ارجحیت خواهد داشت. در بانک سه فاز، فازها از نظر الکتریکی متصل هستند اما سه مدار مغناطیسی مستقل میباشند. در ترانسفورماتورهای سه فاز هسته ای با سه ساق (شکل 1a) که نوع معمول ومرسوم ترانسفورماتورهای سه فاز میباشند، سه مدار مغناطیسی نیز با یکدیگر ارتباط خواهند داشت. هنگامی که عدم ارتباط مدارات مغناطیسی در یک واحد ترانسفورماتور سه فاز مورد نظر ومطلوب باشد، استفاده از ترانسفورماتورهای با پنج ستون نیز میتواند مد نظر قرار گیرد (شکل 1b). 

 

اتصالات ترانسفورماتورهای سه فاز وانتخاب اتصال
اتصالات متنوعی در هر دو سمت یک ترانسفورماتور سه فاز امکان پذیر است. سه سیم پیچ را میتوان به شکل ستاره، مثلث، مثلث باز یا زیگزاگ متصل نمود. هرکدام از فازها میتوانند دارای دو سیم پیچ بوده و ممکن است به شکل اتوترانسفورماتور باشند. علاوه بر این انواع مشخصی از اتصالات نیاز به یک سیم پیچ سوم که ثالثیه نامیده میشود خواهند داشت.
 

 

اتصال ستاره- ستاره (Y/Y)

 

این نوع اتصال بخاطرکمینه نمودن تعداد دور بر فاز وهمچنین عایق سیم پیچها در ترانسفورماتورهای HV کوچک، اقتصادی میباشد. نقطه نوترال نیز در این نوع اتصال وجود دارد. در هر حال اتصال Y/Y به دلیل مشکلات مربوط به جریان تحریک به ندرت مورد استفاد ه قرار میگیرد.
 
اتصال مثلث- مثلث (/)
این نوع اتصال به دلیل نیاز به دور بر فاز بیشتر وسطح مقطع کوچکتر در ترانسفورماتورهای LV بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد. بارهای با نامتعادلی بالا میتوانند توسط این نوع ترانسفورماتور تغذیه شوند. عدم وجود نقطه نوترال میتواند یک عیب باشد. این نوع اتصال میتواند همانطور که قبلا توضیح داده شد در 58 درصد ظرفیت معمول خود به صورت مثلث-باز مورد استفاده قرار گیرد.
 
 
 
اتصال ستاره – مثلث (Y/)
این نوع اتصال مرسوم ترین نوع ترانسفورماتور در شبکه های قدرت است. در شبکه های انتقال، اتصال ستاره در سمت HV است ولذا نقطه نوترال در سمت HV در دسترس بوده ومیتوان آن را زمین نمود. در شبکه های توزیع، ترانسفورماتور با اتصال /Y به نحوی بکار گرفته میشود که اتصال ستاره در سمت فشار ضعیف بوده و ترانسفورماتور قادر به تغذیه بارهای سه فاز و تکفاز به صورت توام باشد. در این حالت اتصال مثلث اجازه میدهد تا مسیر جریان چرخشی بسته شده و جریان نوترال در سمت ستاره جبران شود (شکل زیر).
 
 
 
اتصال مثلث- ستاره (/Y)
 
اتصال مثلث- زیگزاگ
اتصال ستاره- زیگزاگ

 

تبادل لینک رایگان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: